De Supermarktleugen


‘Elke supermarkt is zo ingericht dat de klant zo veel mogelijk geld bij de kassa achterlaat.’ Tja, we wisten het eigenlijk wel. Maar na lezing van de Supermarktleugen realiseer je je pas hoe supermarkten daar tot op de finesses op zijn ingericht. Het begint al met de locatie: aan de hand van demografische gegevens uit de wijk stemt de filiaalchef zijn assortiment af. Alle zintuigen worden ingezet voor het aanjagen van de verkoop: ‘Muzak’ heette de eerste Amerikaanse firma voor supermarktmuziek, vandaar de blijvende naam. Muziek, samen met bakkerijgeur, stimuleert de verkoop van brood en gebak. De supermarkt wil liever dat je een wagentje dan een mandje pakt, want hoe meer plek voor je boodschappen, hoe meer je koopt. Vandaar ook dat de mandjes tegenwoordig vaak een stuk groter zijn én wieltjes hebben. En weet je waarom de ingang van de meeste supermarkten rechts is, zodat je tegen de klok in moet lopen? Mensen die linksom door de supermarkt lopen, geven gemiddeld €19,49 uit, tegen € 16,86 door de rechtsomlopers. Niemand snapt waarom, maar supermarkten houden er rekening mee. Nee, vrolijk word je niet van De Supermarktleugen, geschreven door de Duitser Jörg Zippricken en voor de Nederlandse situatie aangepast door Will Jansen, hoofdredacteur van culinair-gastronomisch tijdschrift Bouillon! Maar je hóeft natuurlijk ook je boodschappen niet in de supermarkt te doen: zo min mogelijk en voor die keren dat je er toch komt, is er een lijst met tips om je zo min mogelijk te laten bedonderen.


De Supermarktleugen, Jörg Sipprick en Will Jansen, Bouillon Culinaire Journalistiek, ISBN 978-90-77788-41-7, € 12,50


Gepubliceerd in Genoeg, zomer 2014