Flexibel geloven


De kerken lopen steeds verder leeg, Nederland is een van de meest geseculariseerde samenlevingen en toch noemt zestig procent de mensen zich ‘gelovig’. Een flink en groeiend deel daarvan moet niks hebben van dogmatische scherpslijperij en strakke grenzen tussen de religieuze tradities: ze kiezen elementen uit de verschillende tradities die hen aanspreken. ‘Oppervlakkige reli-shoppers’ worden ze wel denigrerend genoemd. Dat is zeker niet van toepassing op de elf geďnterviewden in het boek van hoogleraar ‘theologie en samenleving’ Manuela Kalsky en freelance journalist (o.a. Genoeg) Frieda Pruim. De eerste zes geportretteerden zijn religie-combineerders, de andere vijf bekeerlingen (een non die boeddhist werd, een domeesdochter die moslima werd, etc.) al blijkt het onderscheid niet scherp want ook deze laatste groep, verloochent zijn religieuze verleden niet. ‘Flexibel geloven’ is een mooi en belangrijk boek omdat het laat zien dat júist door het doorbreken van de institutionele barričres, ruimte ontstaat voor de existentiële essentie van op het eerste gezicht uiteenlopende religieuze stromingen. Het laat zien dat het mensen lukt die ruimte concreet te maken en het is daarmee ook een inspirerend en aanmoedigend boek: ga je eigen weg, vertrouw je eigen weg.

Flexibel geloven – zingeving voorbij de grenzen van religies, Manuela Kalsky en Frieda Pruim, Skandalon, ISBN 978-94-90708-86-3, € 17,95



Gepubliceerd in Genoeg, herfst 2014